با جمع‌بندی اطلاعاتی که تاکنون از مشخصات فنی کارت گرافیک پرچم‌دار  NVIDIA GeForce RTX RTX 4090 به‌دست ما رسیده، نتیجه می‌گیریم که اول از  همه در این مدل از یک تراشه گرافیکی AD102-300 استفاده شده است، اما تنها  مدل Ti این کارت است که از کل ظرفیت این تراشه بهره می‌برد. درواقع RTX  4090 از یک نسخه cut-down این GPU برخوردار است.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40

در  ادامه باید گفت که RTX 4090 از ۱۲۸ واحد SM از مجموع ۱۴۴ واحد این GPU  برخوردار است که شامل ۱۶۳۸۴ هسته CUDA می‌شوند. این GPU به‌همراه ۹۶  مگابایت حافظه کش L2 و مجموع ۳۸۴ واحد خروجی رندر (ROP) عرضه می‌شود که به  به‌طور چشمگیری نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. انتظار می‌رود این GPU  از جدیدترین فناوری ساخت 4N شرکت TSMC استفاده کند که در واقغ نسخه بهبود  یافته‌ای از پروسس نود ۵ نانومتری این شرکت محسوب می‌شود.

فاش کننده‌ی این اطلاعات به سرعت کلاک بیس ۲۲۳۵ مگاهرتزی این GPU درکنار  فرکانس بوست کلاک ۲۵۲۰ مگاهرتز آن اشاره کرده و بیان می‌کند که حداکثر  فرکانس بوست واقعی این کارت به بیش از ۲.۷ گیگاهرتز می‌رسد که ممکن است  تاییدی بر ادعای ۲.۸ گیگاهرتزی مطرح شده باشد. حتی ممکن است در مدل‌های  کاستوم و با بهره‌گیری از سیستم‌های خنک‌کننده‌ی قوی‌تر، این میزان تا ۲.۹  گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند. 

بنابراین باید RTX 4090  انتظار توان پردازش گرافیکی حداقل ۹۰ ترافلاپس را داشته باشیم و می‌توان با  کانفیگ کامل تراشه گرافیکی AD102 در مدل Ti مقادیر ۱۰۰ ترافلاپس را نیز  متصور شد.

مدل رفرنس کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 40

در  مورد مشخصات حافظه‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 نیز مجدداً به ۲۴  گیگابایت حافظه GDDR6X اشاره شده که سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه را در یک  رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت ثبت می‌کند. این میزان یک پهنای باند ۱ ترابایتی را  برای این ماژول حافظه این GPU فراهم می‌کند که با RTX 3090 Ti یکسان است.  در مورد توان مصرفی این کارت نیز تاکنون مقادیر مختلفی مطرح شده اما فعلاً  مقدار ۴۵۰ وات برای TBP آن محتمل تر است. در نتیجه TGP این کارت به کمتر از  این مقادیر می‌رسد.

انویدیا یک کانکتور برق ۱۶ پین با حداکثر توان  انتقالی ۶۰۰ وات را در جعبه‌ی RTX 4090 قرار می‌دهد. با چیزهایی که تاکنون  از RTX 3090 Ti مشاهده کردیم، می‌توان انتظار داشت که در برخی مدل‌های  کاستوم، این میزان به بالاتر از ۵۰۰ وات برسد. اما در مورد NVIDIA GeForce  RTX 4080 نیز با یک GPU ضعیف‌تر AD103-300 مواجه هستیم که ۱۰۲۴۰ هسته را در  قالب ۸۰ واحد SM در خود جای می‌دهد. این GPU از ۶۴ مگابایت حافظه کش L2 و  حداکثر ۲۲۴ واحد ROP برخوردار است.

حافظه GeForce RTX 4080 از نوع  GDDR6X و با حجم ۱۶ گیگابایت تعیین شده که سرعت آن مجدداً به ۲۱ گیگابیت بر  ثانیه ازطریق یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیتی می‌رسد. بنابراین با یک پهنای باند  ۶۷۲ گیگابایت بر ثانیه مواجه هستیم که در کنار توان مصرفی ۴۲۰ وات این  کارت، دیگر مشخصات فنی آن را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید،  توان مصرفی این مدل تا حد زیادی به RTX 4090 نزدیک است و از آن جایی که  سرعت کلاک حافظه‌ی این مدل چندان چشم گیر نیست، انتظار داریم سرعت کلاک  هسته‌های GPU تا حداکثر میزان ممکن افزایش یافته باشد تا بهترین عملکرد  گرافیکی را از این کارت دریافت کنیم.

نمای پشت کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40

درنهایت  NVIDIA GeForce RTX 4070 داریم که از نسخه cut-down پردازنده گرافیکی  AD104-275 برخوردار است. تعداد هسته‌های این GPU کمی بیشتر از RTX 3070 TI  یعنی ۷۱۶۸ هسته یا ۵۶ واحد SM است. این GPU با ۴۸ مگابایت حافظه با حداکثر  ۱۶۰ واحد ROP همراه است. 

کارت گرافیک GeForce RTX 4070  از ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است که سرعت آن ۱۸ گیگابیت بر ثانیه  است و رابطه اینترفیس ۱۶۰ بیت دارد. TBP این کارت ۳۰۰ وات بیان شده و  افشاگر این اطلاعات مدعی شده که قیمت این کارت کمتر از RTX 3070 یا 3070Ti  نخواهد بود.

تاکنون می‌دانیم که عرضه‌ی این کارت‌ها در سه‌ماهه سوم  سال جاری میلادی اتفاق خواهد افتاد. هرچند به‌نظر می‌رسد که زمان‌بندی آن  به فصل پایانی سال موکول شده است. ضمن اینکه انتظار می‌رود RTX 4060 در CES  2023 رونمایی شود.

منبع : سایت زومجی